Tudo Sobre Estresse Emocional – Causas, Sintomas e Tratamentos

tudo sobre estresse emocional

Olá, Seja muito bem vindo(a) ao nosso blog que fala absolutamente tudo sobre estresse, e hoje vamos falar tudo sobre ESTRESSE EMOCIONAL, o que é e como tratar o estresse emocional.

Se você está tendo dias ruins, semanas ruins ou até anos ruins, tome cuidado, isso pode fazer com que você desenvolva o estresse emocional.

Quando falamos em estresse normalmente o que vem a cabeça  são filas de carros, trânsito, correria trabalho, dívidas, filhos, e entre outras diversas tarefas que temos que realizar em nosso dia.

Porém, o que todo mundo esquece é que o estresse pode ocasionar distúrbios emocionais, causando o chamado ESTRESSE EMOCIONAL.

Mas antes eu tenho que falar um pouco sobre o estresse normal, para que assim possamos ter uma base para falar do estresse emocional, fique ligado até o final desse post pois revelarei informações Preciosas.

O que é o Estresse

o que é estresse“O estresse é um alerta que o nosso cérebro emite através de sintomas físicos e emocionais“, mostrando que alguma situação, pessoa ou hábito da sua rotina não está te fazendo bem.

E quando essa situação se torna constante causando o esgotamento, então o estresse aparece, precisamos entender aqui que o estresse sempre possui um fator desencadeador, chamaremos de “Agente Estressante”.

Ou seja, algo está te fazendo mal, e seu corpo está apenas te avisando que você precisa tomar uma atitude, claro estou falando do estresse em seu nível inicial, nesse nível o estresse não oferece muito perigo para nossa saúde, apenas algumas sensações desagradáveis.

O que é o Estresse Emocional

Bom, agora que já sabemos o que é o estresse podemos fazer uma pequena comparação e assim entender melhor o que é o estresse emocional.

Supomos que aquele estresse em seu nível inicial não foi resolvido, e ele foi apenas se agravando, essa pessoa então começa a ficar internamente desequilibrada, ou seja suas emoções e sentimentos começam a funcionar de forma errada.

Nesse ponto então é desenvolvido o estresse emocional, ou seja, tudo começa por um fator externo, causando o estresse que é um aviso do corpo, e se não resolvido começa a alterar o funcionamento normal das emoções e sentimentos, causando esgotamento e consequentemente o estresse emocional.

Causas do Estresse Emocional

As Causas do estresse emocional podem ser diversas,

  • pode ser um trabalho com muita pressão,
  • pode ser dívidas
  • muita coisa para fazer em casa

Mas o importante saber é que esses problemas do cotidiano quando ficam martelando na mente de uma pessoa por bastante tempo ocasiona o estresse emocional.

Para Pessoas que estão com o emocional em dia, essas situações acabam sendo normal, mas para as pessoas emocionalmente estressadas certas situações que antes não teriam grande impacto, acabam se tornando fontes de mais estresse ainda, e isso torna-se um ciclo vicioso.

Por exemplo, você já brigou ou respondeu alguém por alguma coisa boba que ela fez e depois você percebeu que não precisava reagir daquela forma, então essa é realmente uma atitude comum de uma pessoa estressada.

Sintomas do Estresse Emocional

causa do estresse emocionalQuando uma pessoa se sente ameaçada ou com medo o cérebro automaticamente produz uma série de hormônios estressores — como cortisol e adrenalina —, que fazem a pressão arterial subir, os músculos contraírem, a frequência cardíaca aumentar e a respiração acelerar.

E nesse casos esses hormônios estimulam a irritabilidade, ansiedade, frustração, tristeza, insegurança e o ressentimento, as pessoas ansiosas conhecem muito bem esses sintomas.

Como eu falei acima, uma pessoa emocionalmente saudável retorna rapidamente ao estado normal depois de um momento de tensão, enquanto uma pessoa estressada entra em um ciclo vicioso de desequilíbrio, ficando cada vez mais adaptada a esse estado — que passa a ser seu estado natural.

Abaixo eu mostro os principais sintomas do estresse emocional, dificilmente uma pessoa sente todos esses sintomas, mas o fato de sentir apenas um desses pode indicar que você está emocionalmente estressado.

  •  Insatisfação com a vida;
  •  Isolamento social;
  • Cansaço;
  • Ganho ou perda de peso;
  • Dor de cabeça, agitação, febre;
  •  Cansaço, tristeza;
  • Queda de cabelo;
  • Irritabilidade, mau humor;
  • Falhas de concentração e memória;
  •  Insônia, sono agitado;
  •  Angústia, baixa produtividade no trabalho;

Além disso, é comum a pessoa sentir também Sintomas físicos como má digestão, prisão de ventre ou diarreia, gastrites, úlceras, infecções, gripes, herpes, pressão arterial alta, derrame, infarto, dores de cabeça e musculares.

Como Combater o Estresse Emocional

Como todo tipo de transtorno emocional com o estresse não é diferente, não adianta você tratar apenas as consequências, é importante que seja resolvido as causas do problema do contrário ele sempre vai continuar aparecendo.

Portando o primeiro passo sempre tem que ser encontrar a causa do problema, talvez você até já saiba, mas os principais motivos para o estresse atualmente são:

estresse no trabalho
Estresse no Trabalho:

Quem nunca teve um chefe chato, ou quem nunca teve um dia ruim de trabalho, isso é muito comum na vida de milhões de pessoas todos os dias, por isso o estresse no trabalho é um dos mais presentes hoje em dia.

Exigência Familiar: Esse fator de estresse eu tenho certeza que 90% das pessoas que estão lendo esse artigo passam por algo parecido, isso porque a família geralmente cobra e pressiona muito cada um dos seus componentes.

Estresse nos Relacionamentos: Relacionamentos são realmente uma das maiores causas de estresse, isso acontece principalmente por que as pessoas ainda sonham com um parceiro perfeito SEM DEFEITO ALGUM, e isso não existe.

Problemas Financeiros:  A Parte financeira também tem causado estresse emocional em boa parte das pessoas atualmente, principalmente porque essa é uma área da vida da pessoa que mexe com todas as demais, portanto esse também pode ser o causador do seu estresse.

Esses são apenas alguns exemplos que eu achei importante citar para que você tivesse noção de como compreender a causa do seu estresse, talvez ele tenha origem em algum desses fatores que citei acima, talvez não, mas com certeza agora você já tem uma noção de onde começar a procurar.

Bom depois que você descobrir a causa da sua ansiedade, é importante que comece mudar um pouco da sua rotina, muitas vezes nós nos acostumamos tanto a fazer algo sempre da mesma forma que isso pode ser exatamente a causa do nosso estresse, mas como estamos tão mecanizados a fazer isso nem sequer percebemos.

Para Eliminar o Estresse Emocional você pode também:

estresse emocionalExercite-se regularmente. A atividade física desempenha um papel fundamental na redução e prevenção dos efeitos do stress. Arranje tempo para pelo menos 30 minutos de exercício, três vezes por semana. Nada supera o exercício aeróbio para liberar o stress e reprimir a tensão.

Evite bebidas alcoólicas, cigarros e drogas. A auto-medicação com álcool ou drogas podem proporcionar uma saída fácil para o stress, mas o alívio é apenas temporário. Não deve evitar ou mascarar o problema em questão; lidar com os problemas de frente e com uma mente clara é a melhor estratégia a implementar.

Coma uma dieta saudável. Corpos bem nutridos estão melhor preparados para lidar com o stress, torne-se consciente do que come.

Durma o suficiente. O sono adequado alimenta o nosso corpo e mente. A fadiga contribui para aumentar os níveis de stress, pois diminui a capacidade de concentração e pensamento claro, levando a pensamentos irracionais e prejudicais ao equilíbrio da vida de cada um de nós.

Toda as informações que consumimos durante o dia são ajustadas no cérebro na hora do sono, por isso é tão importante que você sempre durma o suficiente.

Espero que tenha gostado da nossa postagem de hoje, para mais dicas e técnicas sobre como gerenciar o estresse emocional de forma prática Clique aqui e veja informações valiosas, até a próxima.

>> Clique Aqui e Conheça o Livro Elimine o Estresse em 5 Etapas <<

105 comentários em “Tudo Sobre Estresse Emocional – Causas, Sintomas e Tratamentos

  1. I am really enjoying the theme/design of your weblog.
    Do you ever run into any browser compatibility issues?
    A few of my blog visitors have complained about
    my site not working correctly in Explorer but looks great in Safari.
    Do you have any advice to help fix this problem?

  2. Howdy just wanted to give you a quick heads up.

    The text in your post seem to be running off the screen in Internet explorer.
    I’m not sure if this is a format issue or something
    to do with web browser compatibility but I figured I’d post to
    let you know. The style and design look great though! Hope you get the
    issue resolved soon. Thanks

  3. Please let me know if you’re looking for a article author for your
    weblog. You have some really good posts and I think I would
    be a good asset. If you ever want to take some of the
    load off, I’d love to write some content for your blog in exchange for
    a link back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.

    Thanks!

  4. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.
    Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I
    never seem to get there! Appreciate it

  5. All of the alphabet coloring pages are designed byy designers who draw alphabets in variety off shapes that create
    some sort of interest of their minds annd they can imagine and associated them too objects.
    Such pictures on the pages reinforce letter and numeric figure recognition aand also enhance writing abilities.

    The kkids additionally strive tto attract or wrige the alphabets beautifully as inn the coloring
    pages. http://kim54kenney.webgarden.cz/rubriky/kim54kenney-s-blog/costa-rica-dining-establishment

  6. I do not know whether it’s just me or if everyone else experiencing issues with your site.
    It looks like some of the text on your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let
    me know if this is happening to them as well? This might be a problem with
    my internet browser because I’ve had this happen before. Many thanks

  7. Thank you for another fantastic post. The place else may anybody get that kind of info in such a perfect approach of writing?
    I have a presentation next week, and I’m on the search
    for such information.

  8. This design is steller! You obviously know how to keep a reader entertained.

    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful
    job. I really loved what you had to say, and more than that,
    how you presented it. Too cool!

  9. whoah this blog is fantastic i love reading your articles.
    Stay up the good work! You recognize, lots of individuals
    are searching round for this info, you can help them greatly.

  10. whoah this blog is magnificent i really like studying your posts.
    Stay up the great work! You understand, a lot of persons are hunting round for this information, you can help
    them greatly.

  11. Greetings from Los angeles! I’m bored to death at work so
    I decided to browse your site on my iphone during lunch break.
    I really like the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home.

    I’m shocked at how quick your blog loaded on my
    cell phone .. I’m not even using WIFI, just
    3G .. Anyways, excellent site!

  12. Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam feedback?
    If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise?
    I get so much lately it’s driving me insane so any support is
    very much appreciated.

  13. I’ve been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you
    did, the web will be much more useful than ever before.

  14. Does your blog have a contact page? I’m having a tough time
    locating it but, I’d like to shoot you an email.

    I’ve got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great site and I look forward to seeing it expand over
    time.

  15. I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the
    eyes which makes it much more pleasant for me to come here
    and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Exceptional work!

  16. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this fantastic
    blog! I suppose for now i’ll settle for bookmarking
    and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to new updates and will share this blog with my Facebook group.
    Talk soon!

  17. Hmm it appears like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum
    it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your
    blog. I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to everything.
    Do you have any helpful hints for rookie blog writers?
    I’d genuinely appreciate it.

  18. My spouse and I absolutely love your blog and find a lot of your post’s to
    be just what I’m looking for. Does one offer guest writers to write content available for you?
    I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a few of the subjects
    you write with regards to here. Again, awesome weblog!

  19. Admiring the commitment you put into your website and in depth information you
    offer. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the
    same outdated rehashed information. Excellent read! I’ve bookmarked your site and I’m including
    your RSS feeds to my Google account.

  20. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was curious what all is required to get setup?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet savvy so I’m not 100% positive.
    Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
    Cheers

  21. You are so interesting! I do not think I have read through something like that before.

    So great to find another person with a few unique thoughts on this topic.

    Really.. many thanks for starting this up.
    This site is one thing that is required on the internet, someone with some originality!

  22. You actually make it seem so easy along with your presentation however I in finding this topic to be actually one thing that I think I might never understand.
    It seems too complicated and extremely broad for me.
    I am looking forward for your subsequent post, I will try to get the dangle of it!

  23. You are so interesting! I don’t suppose I have read a single thing like that before.
    So good to discover another person with a few original thoughts
    on this topic. Seriously.. thank you for starting this up.
    This web site is something that’s needed on the web, someone with some originality!

  24. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets
    I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some
    time and was hoping maybe you would have some experience with
    something like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

  25. With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright
    infringement? My site has a lot of exclusive content I’ve either written myself or outsourced but
    it appears a lot of it is popping it up all over the internet
    without my permission. Do you know any techniques to help reduce content
    from being ripped off? I’d definitely appreciate it.

  26. Hi there terrific website! Does running a blog like this
    take a massive amount work? I’ve virtually no knowledge
    of computer programming however I was hoping to start my own blog
    soon. Anyhow, if you have any recommendations or techniques for new
    blog owners please share. I know this is off subject
    however I just had to ask. Thank you!

  27. Please let me know if you’re looking for a
    article author for your site. You have some really
    great articles and I believe I would be a good asset. If you ever
    want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link
    back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.
    Many thanks!

  28. Hi there just wanted to give you a quick heads up. The words in your content seem to be running off the screen in Internet explorer.

    I’m not sure if this is a format issue or something to
    do with browser compatibility but I thought I’d post to let you know.
    The design look great though! Hope you get the problem resolved soon.
    Thanks

  29. Hi there! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over.

    I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my
    followers! Exceptional blog and excellent design and style.

  30. Someone necessarily assist to make seriously articles I might state.

    That is the first time I frequented your website page and thus far?
    I amazed with the research you made to create this actual publish extraordinary.
    Magnificent activity!

  31. Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed!
    Very useful info specially the last part 🙂 I care for such information much.
    I was seeking this certain information for a long time.
    Thank you and good luck.

  32. Have you ever considered writing an ebook or guest authoring
    on other blogs? I have a blog centered on the same topics you discuss and would
    really like to have you share some stories/information.
    I know my readers would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

  33. An interesting discussion is worth comment. There’s no doubt that
    that you ought to publish more about this issue, it
    may not be a taboo matter but typically people
    don’t speak about such topics. To the next! All the best!!

  34. Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get
    a lot of spam responses? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can recommend?
    I get so much lately it’s driving me mad so
    any support is very much appreciated.

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *